Alhamdulillah..syukur ke hadrat Ilahi, masih diberi pinjaman nafas dan kehidupan :)
Semalam, saya tidak sempat nukilkan catatan Isnin yang 'ketat'. Hari ini saya cuba sempatkan catatan perkongsian pengalaman menandatangan Kad Kemajuan anak di KAFA, khususnya untuk keputusan Peperiksaan Pertengahan Semester yang lepas.
Sebelum ini, Amar maklumkan saya dia telah dipindah kelas ke 1 As Syams, saya rujuk terus kepada gurunya di kelas asal 1 An Najmi (bimbang seandainya ada yang tak kena). Beliau memaklumkan, pada asal kemasukan Tahun 1, pelajar ditempatkan secara 'random' di mana-mana kelas (ada 3 kelas untuk Tahun 1 di KAFA Integrasi Puncak Alam 3). Kemudian, berdasarkan prestasi peratusan yang diperolehi pelajar ketika Peperiksaan Pertengahan Semester 1, pelajar diletakkan ke kelas mengikut turutan prestasi. As Syams untuk kelas pertama, Al Qamar untuk kelas kedua dan An Najmi untuk kelas ketiga. Alhamdulillah, lega mendengarnya.
Petang ini, saya bawa Iman dan Rayyan bersekali bertemu dengan guru kelas Amar, melihat dan mendengar secara langsung pandangan gurunya pada anak sulung saya itu. Alhamdulillah, di sebalik komen-komen positif seorang guru, dia tetap jujur menyatakan ke'biasa'an seorang pelajar lelaki..lasak, suka main, tulisan 'cantik' :).
Secara tak langsung juga gurunya bertanyakan saya..'siapa ajar dia mengaji?' 'saya', spontan saya menjawab. 'Arab? Arab dia bagus, ada ajar di rumah?'. Dengan ikhlas saya menjawab, 'Amar memang suka bahasa arab, saya ajar mana yang tahu..alhamdulillah' . 'Amar cepat tangkap, dan dia kurang suka diajar berlama-lama',ujar gurunya lagi. 'Maksud Puan?' saya bertanya lanjut. 'Dia mudah faham apa yang kami ajar, tapi bila dah lama dan diulang..dia macam bosan sikit.',jelasnya lagi. 'Ok'. Saya ajukan pada gurunya, Amar bukan jenis suka mengulangkaji, untuk peperiksaan ini sahaja dia seperti tak endah, saya cuma pastikan dia buat kerja rumah dan 'buat cerita' tentang pelajarannya. Sememangnya selepas ini, kami perlu lebih 'aware' apa yang dia belajar di kelas, cuba adapt into daily live, dan kerap bercerita/ menerangkan secara tak langsung.
Catatan ini saya berharap menjadi rujukan anak-anak saya suatu masa nanti, bukan tujuan bermegah atau menunjuk, tetapi sebagai satu cara untuk mereka mengetahuinya kelak, bagaimana kami berusaha dan menyokong mereka dalam pelayaran ilmu mereka, dari sekecil kaki mereka umpama lebar tapak tangan kami hinggalah dewasa nanti..insya Allah.
Keputusan Amar untuk peperiksaan kali ini. Tahniah anakanda..semoga Allah merahmati dan memberkati ilmu yang dipelajari.
Semalam, saya tidak sempat nukilkan catatan Isnin yang 'ketat'. Hari ini saya cuba sempatkan catatan perkongsian pengalaman menandatangan Kad Kemajuan anak di KAFA, khususnya untuk keputusan Peperiksaan Pertengahan Semester yang lepas.
Sebelum ini, Amar maklumkan saya dia telah dipindah kelas ke 1 As Syams, saya rujuk terus kepada gurunya di kelas asal 1 An Najmi (bimbang seandainya ada yang tak kena). Beliau memaklumkan, pada asal kemasukan Tahun 1, pelajar ditempatkan secara 'random' di mana-mana kelas (ada 3 kelas untuk Tahun 1 di KAFA Integrasi Puncak Alam 3). Kemudian, berdasarkan prestasi peratusan yang diperolehi pelajar ketika Peperiksaan Pertengahan Semester 1, pelajar diletakkan ke kelas mengikut turutan prestasi. As Syams untuk kelas pertama, Al Qamar untuk kelas kedua dan An Najmi untuk kelas ketiga. Alhamdulillah, lega mendengarnya.
Petang ini, saya bawa Iman dan Rayyan bersekali bertemu dengan guru kelas Amar, melihat dan mendengar secara langsung pandangan gurunya pada anak sulung saya itu. Alhamdulillah, di sebalik komen-komen positif seorang guru, dia tetap jujur menyatakan ke'biasa'an seorang pelajar lelaki..lasak, suka main, tulisan 'cantik' :).
Secara tak langsung juga gurunya bertanyakan saya..'siapa ajar dia mengaji?' 'saya', spontan saya menjawab. 'Arab? Arab dia bagus, ada ajar di rumah?'. Dengan ikhlas saya menjawab, 'Amar memang suka bahasa arab, saya ajar mana yang tahu..alhamdulillah' . 'Amar cepat tangkap, dan dia kurang suka diajar berlama-lama',ujar gurunya lagi. 'Maksud Puan?' saya bertanya lanjut. 'Dia mudah faham apa yang kami ajar, tapi bila dah lama dan diulang..dia macam bosan sikit.',jelasnya lagi. 'Ok'. Saya ajukan pada gurunya, Amar bukan jenis suka mengulangkaji, untuk peperiksaan ini sahaja dia seperti tak endah, saya cuma pastikan dia buat kerja rumah dan 'buat cerita' tentang pelajarannya. Sememangnya selepas ini, kami perlu lebih 'aware' apa yang dia belajar di kelas, cuba adapt into daily live, dan kerap bercerita/ menerangkan secara tak langsung.
Catatan ini saya berharap menjadi rujukan anak-anak saya suatu masa nanti, bukan tujuan bermegah atau menunjuk, tetapi sebagai satu cara untuk mereka mengetahuinya kelak, bagaimana kami berusaha dan menyokong mereka dalam pelayaran ilmu mereka, dari sekecil kaki mereka umpama lebar tapak tangan kami hinggalah dewasa nanti..insya Allah.
Keputusan Amar untuk peperiksaan kali ini. Tahniah anakanda..semoga Allah merahmati dan memberkati ilmu yang dipelajari.
Alhmdulillah...smg amar terus maju jaya :-) tahniah...
ReplyDeleteTahniah Amar..
ReplyDeleteakak tgh berdebar nie, esok nak amik report card Fawwaz - sekolah Pasti je pun tp debar cam tg result SPM.. maklum la 1st 'taim'...hehe
ReplyDeleteterima kasih Nina..terima kasih Laili..:)
ReplyDeleteKak Z..mmg kan?first 'taim' gitu..:)
Wahh! Good job Amar! Tahniahhh.... anak ku? Er...nnt ku cerita ya... hehe...
ReplyDeletetq zana..tahniah utk anak2 kita..mereka dgn cara mereka, :)
ReplyDelete