July 01, 2013

Berbaki Seminggu

22 Sya'ban?Berbaki seminggu lagi untuk kita berpuasa dan meraikan bulan ibadah, bulan Ramadhan. Bahang Ramadhan sudah terasa..iklan-iklan 'berbisik' kurma sudah ditayangkan seawal Sya'ban. Undian pasar Ramadhan masing-masing sudah dilaksanakan di PBT setempat. 'Flyers2' promosi harga Ramadhan dalam edaran pasar-pasar raya juga sudah teredar di kotak-kotak pos isirumah, termasuk juga promo-promo perabot raya..sofa baru, langsir baru, karpet baru! Rancangan-rancangan khas siaran hari raya pun sudah siap terakam dan dirakam.

Iklan baju raya?kuih raya?Allah..meriah sudah di mana-mana dinding FB. Fizikalnya..dunia sudah bersedia..dunia perniagaan..dunia hiburan..dunia fesyen.

Paling penting..paling penting!Kita..kita selaku 'pemain' utama Ramadhan ini yang kena bersedia. Sedia dari sudut apa? Segala sudut..mental, hati, fizikal, akal, minda. Dorongkan per'sedia'an kita untuk merebut peluang dan masa bonus ini untuk me'rapat'kan lagi kita dengan pencipta kita. Tak kisah..sama ada kita berniaga, beribadah khusus (solat, puasa dan yang seumpamanya), bersosial, berziarah, mari kita lorongkan niat kita untuk ibadah dan redha Allah. Apa-apa pun, segala macam hal yang kita lakukan, mulakan dengan niat yang betul..insya Allah jalan, tindakan, dan haluan kita sentiasa dalam perlindungan dan kasihNya.

Allahurabbana..sempatkan kami untuk bertemu Ramadhan ini..bersihkan hati kami untuk mengutip bekalan-bekalan 'bonus' di bulan mulia ini. Kita ini musafir..dunia ini laluan kita..akhirat itu matlamat kita. Peliharalah hati-hati kami dan tindakan kami Ya Allah..:)

4 comments:

Tetamu Istimewa said...

Ya, dah tak lama lagi kita nak menyambut Ramadan. Harap bertemulah kita ya. Sama-sama kita berdoa.

Unknown said...

insya Allah..amiiin..:)

Adhie said...

Salam membalas kunjungan...Selamat menyambut Ramadan...

Unknown said...

Selamat datang Adhie..:)Salam Ramadhan

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...