December 31, 2013

Penutup Disember 2013

Bismillah, sudah tiba ke tarikh akhir tahun masihi 2013. Pelbagai cerita, banyak kisah. Suka, duka, gembira, mengejutkan. Dari sekecil-kecil diri hingga menjangkau isu merentas bangsa dan negara, ada episod, ada plot, ada konflik, ada penyelesaian, ada juga yang tinggal tanpa solusi.

Pada saya sendiri, ada graf senyum tawa juga resah sendu. Tinggal sendiri memilih cara dan keputusan. Ada beberapa cerita besar 2013;

Tahun pertama dua anak bersekolah. Tanyalah siapa sahaja seusia saya, pengalaman mendaftar dan menghantar anak kali pertama ke sekolah adalah pengalaman yang manis dan mendebarkan. Tahun pertama Amar bersekolah rendah, tahun pertama juga Iman dihantar ke Tabika.

Rayyan menghadapi ujian kecil. Pembedahan herniatomy di HKL menoktahkan usaha tradisi dan alternatif akan masalah bujang kecil kami. Serentak kemasukan Rayyan ke wad, saya dikhabarkan pula akan berita pulangnya Ahmad Ammar Ahmad Azam ke rahmatullah. Anak kepada bekas boss saya ketika berkhidmat di ABIM. Adik yang sangat saya kagumi akhlak dan santunnya semenjak kecil.

Saya mengikuti Bengkel Penulisan. Bersama sahabat tersayang, Yan, kami berpeluang mempelajari ilmu baru pada bidang yang sama-sama kami minati. Bertemu nama-nama besar seperti Azzah Abdul Rahman, Zamri Mohamad dan Ain Maisarah, ia adalah saat-saat bersejarah buat saya.

Suami tercinta bertukar angin ke syarikat baru. Syukur alhamdulillah, rezeki dan ruang untuk dia berkarya lebih luas dan pastinya perancangan Allah punya rahsia dan hikmah yang terbaik. Di tengah-tengah kegawatan bajet mikro dan makro, Dia dorongkan lorong rezeki yang berbeza-beza.

Banjir besar di Pantai Timur menukar haluan 'cuti-cuti bajet' kami ke utara. Percutian singkat kami terarah ke Pulau Pinang dan Perak. Memberi pengalaman kepada anak-anak menyeberangi Jambatan Pulau Pinang, menaiki tram di Bukit Bendera, berlegar-legar di Padang Kota seterusnya merentasi selat dengan feri. Perjalanan kami dilengkapkan dengan mengunjungi Zoo Taiping pada waktu malam.

Tidak ketinggalan, kenaikan harga minyak dan pengurangan harga subsidi gula. Ditambah pula isu kenaikan harga tol di seluruh negara. Penstrukturan (kalau boleh dikategorikan penstrukturan) ini jelas meraih perhatian dan tentangan majoriti rakyat berpendapatan rendah dan sederhana, termasuklah saya.

Saya tamatkan dulu catatan 2013 di sini. Ada rezeki dan umur jumpa lagi di tahun hadapan. Oh!Hampir terlupa, esok 01.01.2014 hari lahir Rayyan yang ke-3. Selamat Hari Lahir sayang Ummi!

December 26, 2013

Mudahnya Menulis Buku


Saya sangat teruja menulis tentang buku ini. Banyak sebab. Sebenarnya, saya baru sahaja terima buku ini melalui poslaju pagi tadi. Baru baca pengenalan dan Bab 1, tetapi saya tidak sabar untuk menulis tentangnya dalam blog saya hari ini.

Kenapa saya teruja?

Pertama : Ia ditulis oleh rakan sekolah saya ketika di KISAS dahulu, rakan sebilik di asrama ketika kami di Tingkatan Empat. Nama beliau Noor Hayati Yasmin, saya panggil Timin. Seorang doktor perubatan, namun sangat berbakat dalam bidang penulisan.

Kedua : Ia dikirimkan sendiri oleh Timin dengan harga istimewa kerana saya merupakan rakannya yang pertama menghantar mesej di peti masuk FBnya. Sejurus Timin mengumumkan bukunya sudah diterbitkan saya terus sahaja menghantar mesej peribadi untuknya, siap nama dan alamat penuh meskipun saya belum tahu harga.

Ketiga : Saya minat akan penulisan dan saya tercari-cari faktor pendorong dan penguat saya dalam merealisasikan minat dan kecenderungan saya. Saya bersyukur, saya dikelilingi rakan-rakan yang punya minat dan cenderung hampir serupa. Saya tahu, saya tidak banyak pengalaman berbanding mereka tetapi cukup membuat saya rasa bertuah!

Keempat : Ini buku pertama Timin, sedangkan saya tahu dia sangat minat dengan penulisan. Saya merasakan buku-buku beliau patut terbit lebih awal. Justeru, kelahiran buku pertamanya ini ketika kami hampir menginjak 35 tahun hadapan pasti mendapat sokongan saya sepenuhnya!

Mahu berinteraksi dengannya? Hubungi hayatiyasmin@gmail.com.

Saya sedang pegang buku 'Mudahnya Menulis Buku', selamat membaca!

December 25, 2013

Ziarah Sahabat-Normy

Catatan ini buat seorang sahabat yang mirip Aishwarya Rai... :)

21.12.2013. Setelah lebih 10 tahun tidak bersua muka, saya bertemu dengan salah seorang sahabat akrab ketika belajar di UKM. Normy, sahabat saya yang 'tulen' wajah dan loghat utaranya sebenarnya tidaklah 'jauh' sangat dengan saya. Justeru, jemputan dari Normy untuk menghadiri Majlis Kesyukuran kelahiran anak kembarnya (anak ke 4 dan 5) menjadi medan pertemuan semula yang sangat-sangat disyukuri.

Datang dan berasal dari Kedah, saya tidak menyangka Normy dan suaminya (juga sama belajar di UKM) akan bermastautin juga berumahtangga di negeri kami. Sepanjang kami tidak bersua muka ke muka, interaksi dan perkembangan antara kami lebih banyak dikongsi di muka buku (FB). Sebak, itu gambaran perasaan kami yang agak tepat tika kami sampai di kediaman keluarga Normy. Menyebut nama saya dengan ejaan penuh, Normy nyata nampak terharu dengan kehadiran kami sekeluarga. Pertama kali juga saya perkenalkan sahabat karib saya ini kepada suami. Di UKM, selain Normy, saya ada Liza, Elin, Ina juga Faiez. Tidak ketinggalan saya ada Azrin, Faizal, Faizul, Amy juga Adnan. Nama-nama ini sering saya sebut ketika bercerita kepada suami perihal zaman UKM yang sangat manis :).

Mengenali Normy yang sangat peramah dan begitu menghargai persahabatan, saya berlama-lama di rumahnya petang itu. Tambahan, kehadiran Mas bekas teman serumah Normy, yang turut saya kenali menambahkan kemeriahan kami di samping ragam anak-anak. Hampir tidak sedar umur menginjak 34, berasa 24 pula waktu itu. Macam-macam yang diceritakan, lebih kepada mengimbau kemanisan zaman belajar dan kerenah anak yang sedang membesar.

Dari cerita 'setinggan' di kamsis, membawa kepada kisah pasar malam di Bandar Baru Bangi. Dari cerita Tasik Kejut (Kejuruteraan) hinggalah kisah motorsikal PBW yang sangat berjasa. Juga cerita-cerita 'manis' hiasan remaja yang buatkan kami tercubit-cubit sesama sendiri. Manis...memang manis petang itu.

Meniti ruang-ruang dewasa kini, pertemuan sekali-sekala sebegini seolah menyuntik 'jiwa remaja'. Jiwa penuh ingin tahu, jiwa yang bersemangat juga jiwa yang berkobar-kobar membina peribadi tegar. Normy juga sahabat-sahabat UKM saya, moga ikatan ukhuwwah kami berkekalan dalam redha-Nya. Amiin.

December 20, 2013

Ibrah Ammar

Sehidimiz Ammar. Terkenal sungguh nama adinda kini, biarpun jasadnya sudah disemadikan tetapi ibrah di sebalik jihad ilmunya terus-terusan diperkata khalayak. Saya bersyukur, pernah mengenali dia walaupun hanya seketika. Akhlak dan adabnya telah saya kagumi sejak almarhum masih kecil. Pemalu, santun, bijaksana...Allah..hinggakan saya 'mengambil' namanya untuk putera sulung saya. Subhanallah.

Sepanjang petang ini saya luangkan masa membaca coretan keluarga almarhum di dinding facebook. Alhamdulillah, benar kata En Azam, 'kematian Ammar kematian yang menghidupkan'. Ia menyuntik sedar para ibubapa akan keutamaan dan halatuju pembentukan diri dan anak-anak.

Ibrah Ammar bakal dikongsikan di satu dokumentari khas saluran Al Hijrah, juga slot khusus di Astro OASIS Januari ini. Selain itu, kisah Ammar juga menjadi perbincangan yang popular di dada-dada akhbar dan majalah. Alhamdulillah, moga saluran-saluran media ini lebih 'membuka' mata khalayak akan peripentingya pembinaan generasi yang sihat rohani, akal dan jasmani.

Saya manusia kerdil, saya juga ada impian dan cita-cita mewarnai dunia dengan 'bintang-bintang syurga'. Moga Allah redha, moga Dia permudahkan. Dinda Ammar, damailah kau di sana dik, damailah hati-hati yang meredhai...

Muka hadapan Majalah 'I' edisi Januari 2014
Foto kredit kepada : Majalah I

December 19, 2013

Tagging 2014

Tinggal berapa minggu sahaja lagi cuti sekolah? Sekejap sahaja rasanya masa berlalu. Bercuti, berkenduri, berkursus, semuanya sudah dilakukan. Kali ini fasa bersiap-siaga untuk sesi persekolahan yang akan datang. Yuran tabika Iman sudah selesai, pakaian dan kelengkapan peralatan sekolah kedua Amar dan Iman juga sudah dibeli. Tinggal proses 'tagging', balut buku dan persediaan mental anak-anak (termasuk ibubapa).

Buku teks dan buku kerja Amar sudah diperoleh akhir sesi lepas. Buku tambahan untuk PBS dan buku tulis juga telah dibeli di kedai buku sekolah tempoh hari sungguhpun masih ada buku yang tiada stok :(.

Hmmm..tak mengapa! Buat dengan apa yang ada di tangan. Fasa 1 ini, saya 'tag'kan dulu alat tulis anak-anak. Mengambil pengalaman lepas, kami memutuskan beli alat tulis secara pukal, tiada tema Ben10, Barbie, Despicable, Minnie mahupun Minion. Kami beli di GIANT, maka pemadam, pengasah pensel, pembaris berjenama GIANT-lah ye anak-anak.

Sambil-sambil 'tag', saya titipkan pesan berbakul-bakul supaya Amar dan Iman menjaga alatan dan barang-barang dengan cermat. Saya cabar anak-anak, Amar terutamanya 'cabaran masa terlama alat tulis digunakan tanpa hilang'. Belum lagi 'tupperware2' Ummi, pesan saya nanti lebih berbakul-bakul :)

Milik Muhammad Amar

Kepunyaan Nurul Iman

December 18, 2013

Kempen Boikot Israel

Kalau mereka begini, maka kita?


Gambar kredit kepada: Sinar Harian
Berita penuh : Kempen Boikot Israel

December 16, 2013

Kursus Penulisan


Kebiasaannya, diari Disember akan dipenuhi dengan undangan kenduri-kendara, persiapan anak sekolah juga cerita percutian ke sini dan sana. Kisah-kisah itu tetap akan saya kongsikan, insya-Allah.

Pada entri kali ini saya lebih teruja untuk berkongsi pengalaman saya menghadiri Kursus Penulisan bersama sahabat saya Yan. Berlangsung selama 2 hari iaitu pada 14-15 November 2013, saya bersama peserta kursus yang lain menerima tunjuk ajar daripada Pn Azzah Abd Rahman dan Encik Zamri Mohamad. Dengan pelbagai latar belakang, kursus ini menghimpunkan peserta yang berminat dan berniat menjadi penulis khususnya novel-novel kreatif juga fiksyen.

Kami didedahkan dengan kaedah-kaedah penjanaan idea, ciri-ciri karya yang menarik malahan teknik penulisan berdasarkan Surah Yusuf. Selain itu, turut diajar adalah kaedah pasaran dan penerbitan buku sebagai matlamat penghasilan sesebuah karya.

Apa yang menarik, kursus ini juga disertai penulis novel kanak-kanak/remaja terkenal, Ain Maisarah! Bersyukur, bermanfaat dan menyeronokkan. Saya berasa penyertaan saya dalam kursus ini merupakan antara pengalaman berharga dalam hidup saya. Meskipun berlatarbelakangkan perakaunan, dunia penulisan adalah suatu cabang minat saya yang mengujakan.

Terima kasih sahabat saya Yan, syukur alhamdulillah persahabatan kami turut diwarnai dengan minat dan kecenderungan yang sama.

'Saya Adalah Penulis Yang Disayang Tuhan'

*Gambar kredit kepada Pn Azzah Abdul Rahman.

December 04, 2013

WW: SAIDINA Upin Ipin

Di luar, hujan dan bumi basah.





December 03, 2013

Ammar :Kematian yang Menghidupkan

Cerita Ammar masih lagi menjadi bualan dan inspirasi. Saya kongsi ulasan dialog Karangkraf bersama Cik Azam dan Kak Azlina baru-baru ini.

Antara perkongsian mereka,

Ujar Kak Ina,
'Anak saya seperti remaja-remaja lain, cuma beza Ammar ialah akhlaknya. Ketika orang sibuk bertanya tentang keperibadian arwah, saya cuba ingat kembali, berapa kali saya meninggikan suara atau jika pernah terdetik perasaan marah kepadanya. Baru saya tersedar, tidak pernah sekali saya melakukan semua itu kepadanya. Dia anak yang mudah dijaga dan tidak pernah merungut'. 

Catatan lanjut saya kongsikan seperti pautan di bawah

November 28, 2013

Oh My Ganu

Semalam, bersiaran telemovie 'Oh My Ganu' kemuncak siri Oh My English musim lepas. Suka benar Amar, Iman dan Rayyan dengan siri ini. Awal-awal minggu lagi sudah 'set' mohon izin abah, awal pagi pula 'set' tayangan di Astro. Sepanjang pagi, siri ulangan OME bersiaran, penat jugalah Ummi bersilat itu ini dan jenuh mulut beritahu baik/buruk, mana boleh ikut mana yang tidak.

Tapi, ada baiknya juga. Saya syaratkan pada Amar dia perlu cukup solat tanpa bantahan, tanpa disuruh-disuruh, Iman perlu menjaga 'stesyen buku' dengan baik, kemas! Kalau tidak, keizinan untuk 'Oh My Ganu' akan ditarik balik. Ada kesannya, solat di awal waktu (perlu dibetulkan niat anakanda masa ke semasa). Rak buku pun tersusun baik walaupun masih belum sempurna :).

Ok, kami beri keizinan dan tambahan satu syarat; Ummi dan Abah kena tengok bersama, remote Ummi pegang :).

Watak-watak terkejut

Sumber gambar : ASTRO

November 22, 2013

Semanis Kurma : Aurat Ketika Bersalin


Malam tadi, berkesempatan tonton Semanis Kurma, perbincangan berkaitan Aurat Wanita Bersalin. Walaupun berselang-seli dengan 30 Minit Ustaz Don, masih sempat saya 'menangkap' beberapa point.

Pertamanya, sebagai muslimah yang menjaga kehormatannya, menjadi hak kita dan juga suami untuk memilih doktor atau perawat wanita ketika melakukan pemeriksaan (sebelum kelahiran), ketika melahirkan juga selepas proses kelahiran. Kita sewajibnya berusaha mencari/ memilih doktor wanita selagi ia belum darurat (yang melibatkan pertembungan antara maruah dan nyawa).

Kedua, tidak kira hospital kerajaan atau swasta, sebenarnya wanita yang bersalin/warisnya boleh meminta untuk mendapatkan rawatan dari doktor wanita. Ia perlu dinyatakan (terutamanya di hospital kerajaan) kepada pihak hospital dan boleh diberi hak tersebut.

Ketiga, suami wajib memelihara maruah isterinya dan di kala isteri sedang sakit/ berkeadaan lemah, suamilah yang wajib melindungi maruah isterinya, jaga pakaian yang terselak dan pastikan tudung tidak ditanggal ketika masih dalam pemeriksaan. Hukum Allah perlu didahulukan seboleh baik.

*Teringat saat-saat mengandung dan kelahiran anak. Alhamdulillah, Allah dorongkan untuk berjumpa dan dirawat oleh pakar OnG perempuan. Dr Asmahyun..dialah yang mengurus 'perut' dan 'kehormatan' saya pada ketiga-tiga kelahiran. Alhamdulillah..syukur dengan rezeki itu, syukur dengan ketegasan suami yang memilih untuk tidak memilih pakar lelaki.Thumma, alhamdulillah!

November 19, 2013

Hadiah Mereka

Bismillah..dengan tujuan rekod untuk anak-anak saya tampalkan gambar anakanda Amar dan Iman ketika 'hari bahagia' mereka. Dua acara yang berbeza tapi kegembiraan yang hampir serupa.


Iman mendapat Hadiah Pelajar Berpotensi untuk kategori 5 tahun di TBK Warnasari. Majlis Perpisahan dan Penyampaian Hadiah telah diadakan pada 8 November 2013.


Amar mendapat hadiah matapelajaran terbaik (Feqah) untuk KAFA Integrasi Puncak Alam 3. Amar juga berjaya mengekalkan mumtaz dengan mendapat 97.5% pada peperiksaan akhir tahun. Majlis Anugerah Kecemerlangan berlangsung pada 17 November 2013.

Tahniah anak2 Ummi dan Abah..moga terus cemerlang dalam perjuangan menuntut ilmu, moga sentiasa dilembayungi sayap-sayap malaikat rahmat dengan izin dan redha ALlah semata-mata...amiiin.

November 18, 2013

Ahmad Ammar Dalam Kenangan



Bismillah..17 November lalu, saya diajak menghadiri program 'Apabila Ammar bertemu Bidadarinya; Perkongsian dan harapan' oleh Puan Azlina (ibu Ammar). Berkebetulan Amar 'saya' menerima hadiah di Hari Anugerah Kecemerlangan KAFA saya tidak dapat hadir ke program tersebut.

Di sini, pada entri ni saya kongsikan video yang ditayangkan di program tersebut untuk rekod saya juga untuk perkongsian bersama.

Kak Sham untuk catatan bersama.

November 15, 2013

Cemerlang = Falah

Bismillah

Siang tadi keputusan UPSR diumumkan. Saya tersenyum dan turut menumpang rasa seronok dan gembira membaca catatan-catatan para senior dan sahabat. Saya pasti dan saya yakin kejayaan yang ditempa menggabungkan bukan sekadar usaha, rezeki, perkongsian matlamat, penyatuan rasa juga doa yang tak putus ke hadrat Allah malahan tawakal jitu di akhir sebuah perjuangan.

Saya juga maklum dan akur, berita-berita kejayaan ini bukan sahaja membangkitkan rasa cemburu malah juga pemangkin semangat, sama ada yang belum menghadapinya malahan juga mereka yang memperolehi keputusan biasa-biasa atau pada hemat cetek saya masih 'belum menjadi'.

Namun begitu, saya kurang bersetuju bila jumlah 'A' ini dijadikan kayu ukur total dalam menilai kecemerlangan pelajar. Saya juga rasa kurang enak bila wajah-wajah sugul 'kurang cemerlang' di gembar-gembur seolah tiada esok lagi untuk mereka.

Pada saya, ujian kecemerlangan itu jauh lebih besar berbanding ujian kegagalan. Nikmat kemudahan dan kejayaan jauh lebih mencabar berbanding kesusahan dan kekecewaan. Mari kita ajak diri kita dan ajar anak-anak kita untuk lebih menghargai kecemerlangan dan kebijaksanaan anugerah Tuhan ini demi niat dan tindakan memandaikan lagi khalayak setempat. Mari juga ajari dan pandu mereka untuk lebih bertanggungjawab memperkasa akhlak dan adab.

Pada diri dan pundak kita selaku pencorak halatuju zuriat tergalas amanah yang sangat luarbiasa. Berita-berita kejayaan mereka perlu juga kita 'arus'kan demi matlamat hidup muslim yang turut muslih (misi men'soleh'kan individu dan sejagat). Mari kita letakkan matlamat kecemerlangan pasangan dan zuriat-zuriat kita hingga menjadi penyejuk mata (qurratu a'yun) dan juga pemimpin atau ketua kepada orang-orang yang bertaqwa (lilmuttaqina imama).

Matlamat hidup seorang muslim itu sangat jelas. Redha Allah juga jannah..:) Hayya 'Alal Falah!

November 13, 2013

Tasu'a

Salam Tasu'a Muharam!


November 08, 2013

Catatan Awal Muharam

Bismillah..
lama saya tidak menulis, kurang berkesempatan dan mungkin juga 'kurang hati'. bukannya bermasalah, tapi ada ke'malas'an yang menyinggah.

3 November 2013 : 'Check in' Paediatrik HKL untuk prosedur pembdahan kecil buat Rayyan, Amar dan Iman tinggal di bawah jagaan mak yang 'volunteer' nak menjaga cucu-cucunya. Hari yang sama terima berita kematian Ahmad Ammar (anak bekas boss) di Istanbul.

4 November 2013 : Rayyan menghadapi ujian kecilnya, pembedahan 'herniatomy' di HKL tepat jam 8 pagi. Alhamdulillah..selesai dengan doa dan tawakal kami. Disuratkan juga doktor bius ketika pembedahan, kakak satu sekolah..Dr Aizatul Isla..maka, semakin legalah Ummi..Rayyan diserahkan kepada doktor yang kebetulan senior sekolah.

5 November 2013 : Cuti Awal Muharam 1435 dan birthday puteri tunggal, Nurul Iman yang ke 5. Tiada keraian besar2an. Ummi dan abah masih kepenatan, petang baru berkesempatan. Bawa mereka dan mak beli barang, dan seterusnya ke D' Arab Cafe. Keraian harilahir serentak buat Iman dan Amar. Kek pun kongsi :).

6 November 2013 : Harilahir anakanda sulung, Muhammad Amar yang ke 7. Dia ke sekolah dengan semangat yang luar biasa. 7 tahun!Dia bertanyakan hadiah dan kek.errr..'kek kan dah potong malam tadi?'

Alhamdulillah 'ala kulli hal.. :)

November 03, 2013

Perginya Adinda AMMAR

Menerima berita sedih hari ini. Berita pulangnya ke rahmatullah Adinda Ahmad Ammar bin Ahmad Azam, Anak kepada bekas Presiden ABIM Tn Hj Ahmad Azam bin Abdul Rahman dan isterinya Nur Azlina yang mesra saya panggil Kak Ina.

Ammar saya kenali sejak dia seusia 'Amar' saya ketika ini. Pemalu, berakhlak mulia, anak harapan Cik Azam dan Kak Ina. Di'train' menjadi daie semenjak dari kandungan, membesar dalam suasana usrah dan gerakan yang sudah lama saya rindukan.

Ammar menemui penciptanya di tanah kelahiran juga tanah kematian syuhada, Turki. Allah..engkau sebaik-baik perancang. Saya sedih tapi saya maklum Kak Ina lebih-lebih lagi sedih..

Saya tampalkan pengumuman rasmi ABIM berkaitan pemergian Ammar,


'
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

Anak Tn. Hj Ahmad Azam, sdr Ammar telah kembali ke rahmatullah akibat kemalangan jalan raya di Istanbul. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada ruh Allahyarham dan dikurniakan ketabahan dan keredhaan kepada En. Ahmad Azam sekeluarga. Seluruh warga Abim amat merasai kehilangan beliau yg merupakan permata bagi perjuangan Islamiah ini. Allahyarham adalah bintang yg berpotensi utk bersinar pada masa akan datang.

Hanya Allah yang lebih mengetahui akan hikmah sesuatu peristiwa.

Amidi bin Hj. Abdul Manan,
Presiden,
Angkatan Belia Islam Malaysia. '



October 27, 2013

Manjalara

Tanda hati dari sahabat


Semalam, kami berkesempatan mengunjungi Karnival Rasul in My Heart di Masjid Imam Al Ghazali, Bdr Manjalara Kepong. Sebenarnya tujuan utama saya ke sana adalah untuk bertemu sahabat saya Laili yang kebetulan rumahnya berhampiran dengan tapak karnival :). Program tu jadi penyebab je..:)

Tidak berniat memborong atau membeli-belah, kami sekadar menjengah-jengah gerai, makan char kuey teow kegemaran juga melayan anak-anak bermain. Lihat kuda, arnab, memanah. Sebenarnya saya teruja ke sana nak jumpa Laili tapi rasa tak puas sembang, cepat sangat rasanya masa berlalu, ditambah pula dengan kerenah dan karakter anak-anak masing-masing. Petang itu hujan renyai-renyai, Laili dan anak-anak pun pulang dulu, baby Hureen elok saja lena dalam carrier Laili.

Harap-harap ada lagi pertemuan selepas ini, harapnya lebih lama, lebih banyak perkongsian cerita kami.

October 25, 2013

Surprise Abah buat Amar

Cerita Amar dan jam

Usai Subuh tadi, abah buat surprise untuk Amar. Sekeping kad ucapan dan seutas jam dihadiahkan buat Amar. Abah letak di meja tulis tempat anak-anak belajar. Turun setelah solat Subuh dan bersiap ke sekolah, Amar sedikit terkejut bila ada kotak kecil beserta kad atas meja. Bersegera dia buka, cepat-cepat dia baca kad pemberian abah dan sejurus itu dia berlari ke atas dapatkan abahnya, 'terima kasih abah..'.

Jarang sebenarnya abah nak ber'surprise'2 sebegini, menghargai dan mensyukuri keputusan dan pencapaian Amar di KAFA, abah tergerak hadiahkan Amar jam :). Tersenyum panjang anak bujangnya hari ini, cara jalan pun lain macam sahaja tika dia melangkah ke sekolah tadi.

Amar, jam dan kad dari abah

Abah pakaikan jam untuk Amar sebelah kanan, ikut cakap Ustaz Don.

Kad dari abah-gambar pada kad ini adalah gambar ketika Amar berusia 5 tahun

Dari hati seorang abah :)

Koir TBK Kemas

Cerita Iman dan koir..

23 Oktober yang lepas berlangsungnya Majlis Graduasi Kanak-kanak TBK KEMAS Daerah Kuala Selangor. Iman berpeluang membuat persembahan koir bersama rakan-rakannya dari TBK Kemas sekitar Puncak Alam (Jeram Zon C).

3 orang pelajar mewakili TBK Warnasari; Iman, Najwa dan Mim. Sebelum itu, sudah 2 minggu lebih Iman berlatih koir, sepanjang itu juga dia mengkhabarkan mengenali kawan-kawan baru dan guru-guru dari TBK yang lain.

Khabar dari gurunya, persembahan mereka nyata bersemangat. Saya fikir ini satu cara meningkatkan lagi keyakinan pelajar termasuk guru yang tidak jemu melatih dan membimbing.

Kumpulan Koir TBK Kemas Jeram Zon C (Gugusan Puncak Alam)
Barisan pelajar : Iman - kanan sekali
Barisan guru : Cikgu Nabilah - juga kanan sekali :)

Wakil Warnasari ; Iman, Mim dan Najwa

Sebelum persembahan

'In Action' - Iman betul-betul berhadapan mikrofon

Guru-guru comel :)
Good job Iman dan rakan-rakan, juga tahniah buat para guru yang membimbing :)

October 23, 2013

WW : Brunei Darussalam

Malaysia?Bila lagi..:)

October 22, 2013

Back to the Future? Semalam?

Mereka yang se'zaman' persekolahan dengan saya mungkin pernah menonton filem ini Back To The Future. Ketika itu cerita-cerita merentas masa memang menduga-duga akal :).

Gambar di bawah menunjukkan tarikh semalam..tarikh Marty di 'rentas' masa ke hadapan..:)


October 21, 2013

6 Pesanan


Moga bermanfaat..:)

October 17, 2013

Takbir!

Bismillah..Assalamualaikum Warahmatullah

masih lagi di dalam 'mood' aidiladha, hari ini hari tasyrik ke 2 dan masih ada yang melaksanakan korban (hingga esok) begitu juga takbir yang masih berkumandang di masjid dan musolla. mari perbanyakkan takbir, masih lagi ada ruang yang Allah beri untuk kita merebut 'bonus' di hari-hari barakah Zulhijjah ini.

mari bertakbir!


October 16, 2013

Cemburu?

Cemburulah kepada kecenderungan anak-anak muda yang berlumba-lumba mencari redha dan cinta Allah, janganlah kita cemburu dengan sosok-sosok tua yang sibuk mengejar puji dan puja sesama manusia. halakan cemburu itu kerana Allah, dorongkan cenderung rasa itu hanya kerana kita juga mendambakan cintanya.

Sebagai manusia biasa apatah lagi sebagai sebahagian ummat akhir zaman, kita terdedah dengan kaya rayanya manusia, senang lenangnya para pemuka. Makanan yang sedap, pakaian cantik dan mewah, rumah agam tersergam indah, hiasan-hiasan berjenama luar sempadan..belum lagi gajet-gajet canggih terkini, juga cara hidup yang merembeskan cemburu luar biasa.

Pada sudut yang lain, kita melihat kebangkitan sedar sebahagian manusia, lahirnya ikon-ikon agamawan yang berusaha membawa kembali manusia kepada fitrah. Ada juga yang berusaha menyibukkan diri dalam usaha-usaha dakwah warisan para nabi. Tidak kurang yang menjadikan al Quran sebagai dambaan dan alunan harian. Ditujukan segala usaha dan kesungguhan mereka kerana redha Allah, kerana cinta akan rasul.

Dengan siapa seharusnya kita cemburu?Pada sosok-sosok manusia yang berlumba mengejar dunia?Atau kepada mereka yang tidak jemu mencari cintaNya?

*Hari ini hari Tasyrik

October 11, 2013

Manusia Hebat

Bismillah..Assalamualaikum Warahmatullah..:)

Bagaimana dikatakan manusia itu hebat? Selalunya manusia hebat dikaitkan dengan kejayaan dan kegemilangan yang ditempa, juga nama-nama besar yang tercatat di persada dunia. Seterusnya dijadikan contoh atau ikon masyarakat sejagat.

Siapa manusia hebat yang disenaraikan Rasululullah? Ada 10 orang. 10 manusia hebat yang mempunyai kekuatan tersendiri. Disatukan dengan iman yang jitu, kecintaan yang mendalam terhadap Rasulullah juga keperibadian yang mantap menurut ajaran Allah dan rasulNya. Manusia-manusia hebat itu adalah sahabat-sahabatnya;

1. Abu Bakar As Siddiq
2. Umar Al Khattab
3. Uthman bin 'Affan
4. 'Ali bin Abi Talib
5. Talhah bin Ubaidillah
6. Zubair Al- 'Awwam
7. Abdurrahman bin 'Auf
8. Sa'ad bin Abi Waqqas
9. Sa'id bin Zaid
10. Abu 'Ubaidah Al Jarrah

Realitinya, kita (saya terutamanya) masih belum benar-benar mengenali 10 manusia hebat yang terjamin tempat di syurga ini. Seringkali kita ter'celaru' dengan ikon-ikon keduniaan, nama-nama besar di segala bidang. Tanya hati..adakah kita cukup kenal dengan sahabat-sahabat kecintaan Rasulullah ini? Allahurabbana..kerdilnya kita..

October 10, 2013

Salam

Bismillah..assalamualaikum :)

Mari mulakan hari dengan salam dan senyum..:). Pertamanya..hati kita pasti akan rasa senang bila hari dimulakan dengan salam sesama ahli keluarga. Mulakan dengan yang paling mudah, ketika kejutkan anak sebelum Subuh juga ketika kejutkan suami/ isteri dalam memulakan 'hayat' kita di hari yang baru.

Apatah lagi bila disusuli dengan solat Subuh berjemaah dan bersalaman sesama ahli keluarga. Tenang hati kan? Dalam memberi salam, Rasulullah S.A.W menganjurkan adab-adab seperti sabdanya ; 'Hendaklah orang di atas kenderaan memberi salam kepada yang berjalan, yang berjalan memberi salam kepada yang duduk, yang sedikit memberi salam kepada yang ramai dan yang muda memberi salam kepada yang lebih dewasa' (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Cantikkan adab yang diajar Rasulullah? Ia mengajar bagaimana sifat hormat menghormati perlu dipupuk dari pelbagai sudut perbuatan dan lapisan umur, dan baginda juga mengingatkan bahawa orang yang mulia adalah orang yang memulakan salam.

Jadi?Mari kita hulurkan salam sesama kita..assalamualaikum..:)

October 09, 2013

WW : Korbankan..

Bacalah..bacalah dengan nama Tuhanmu..


October 08, 2013

Plastisin

Bismillah

Iman ada latihan koir hari ini, bermula hari ini hingga tarikh 'kejadian' Iman akan berlatih koir di tabikanya. Dia terpilih wakili TBK Warnasari untuk membuat persembahan di Hari Graduasi Kemas 23 Oktober nanti. Hari ini dia pulang lewat, saya ambil dia pukul 2.15 petang.

Saya fikir dia letih, sebaliknya dia minta plastisin untuk bermain. Ok!Saya lebih suka dia main plastisin berbanding menonton TV :). Ini antara hasilnya,

'Anak patung', kata Iman.
Iman dan Rayyan main berdua, Ummi 'relaks' seketika :)

Kereta Kebal

Masing-masing

Cookies

Apa Khabar?

Bismillah..apa khabar hati-hati kita? Mari perelokkan dan perbaiki hati, hati itu raja pada seluruh anggota badan. Cantik hati, maka cantiklah adab, cantik juga pemilik jasad..amiin.


Lagu- Opick :Taqwa
Sumber : Youtube

October 07, 2013

Cemburu di bulan Zulhijjah

Bismillah..alhamdulillah..kita sudah memasuki awal Zulhijjah, bulan mulia bulan korban bulan lambaian tanah suci. Entah bila nak sampai ke sana..bila menonton/ mendengar cerita dan perkongsian tetamu-tetamu Allah di bumi barakah, hati rasa sangat sayu. Cemburu pun ada.

Seronoknya melihat mereka mengelilingi ka'abah, rasa sangat sayu bila mendengar luahan syukur para tetamu Allah bila berpeluang melafazkan talbiah di sana. Saya berharap dan sangat berharap agar satu hari nanti saya dan keluarga akan ke sana.

Perkenankanlah Ya Allah..

October 03, 2013

Selamat Berjuang

Tiba-tiba rasa sangat rindu dengan sahabat-sahabat saya ketika mengaji di UKM dahulu. Saya tujukan lagu ini khusus buat mereka, lagu ini antara lagu kegemaran kami suatu waktu dahulu ketika masing-masing di persada perjuangan ilmu dan fikrah.

Hidup ini satu perjuangan!


Nasyid-Satu Perjuangan dari Brothers
Sumber : Youtube

October 02, 2013

WW: Muka dan bunga

Luahan kasih anakanda puteri :)

'Ini muka abah tapi muka abah kelaka'

'Ini bunga ummi iman buatkan'
(dia tulis-iman bungakan :))

September 30, 2013

Iman ke Zoo Negara

Banyak betul entri yang tertangguh. Episod hujung minggu yang lepas-lepas pun tidak tercatat, menjelma pula cerita-cerita aktiviti anak-anak yang masing-masing empunya diri bertanya, 'kenapa tak masukkan lagi cerita Iman ummi?'

Ok. Sabtu lepas..28/09/2013 kami dengan doa dan tawakal melepaskan Iman mengikuti rombongan tabikanya ke Zoo Negara dan Muzium Coklat. Sama seperti Amar setahun yang lepas, kami 'lepas'kan dia bersendirian dengan bimbingan guru dan sebahagian ibubapa yang berkesempatan menyertainya.

Saya letakkan gambar-gambar (ihsan Ibu Aqil ; Amizan) sebagai pelengkap episod hujung minggu Iman.

Pintu Zoo Negara-Iman dan sweater  kuningnya

Berbanding Amar yang sedikit manja, Iman tampak lebih yakin dan kuat kendiri. Begitupun saya tetap menitip pesan berbakul-bakul untuknya. Naik-naik bas sahaja dia duduk di bahagian depan, 'Iman nak nampak jalan', katanya. Sungguhpun Cikgu Nabila tidak dapat pergi kali ini (faktor kesihatan bakal ibu :)), rombongan ini tetap dimeriahkan dengan pengurusan agen terlantik dan seliaan AJK/ Ibubapa yang turut serta.

Iman dan rakan-rakan dibawa ke Zoo Negara, Ulu Klang dan Muzium Coklat di Kota Damansara. Dari rumah, saya 'pantau' pergerakan Iman melalui Puan Amizan (ibu Aqil-terima kasih banyak-banyak Mizan!) dan FB ibubapa yang pergi.

Tengok singa laut beraksi
Panda dan Harimau 'jinak'
Kanak-kanak riang di Muzium Coklat
Aqil, Iman dan Aiman (anak-anak Untie Mizan)
Iman dan Aiman (kawan Amar), sentiasa jaga Iman sepanjang lawatan :), terima kasih Aiman!
Iman pulang sekitar jam 3.30 petang, kami tunggu kepulangannya di perkarangan Warnasari. Iman orang pertama yang turun dari bas, saya perasan riak lega pada wajah abah Iman. Sempat saya mengusik suami, 'lain betul abang bila Iman yang pergi ya?' 'Uisyy..memanglah!anak perempuan abang tu!'. Usai bersalaman dengan ibubapa yang mengawasi anak-anak, kami bersegera bawa anak-anak pulang..dan Iman?Mulutnya tak penat berceloteh pengalaman sulungnya berpergian. Cerita kura-kura gergasi, singa laut mulut muncung, paling seronok bila dia bercerita cara buat coklat, siap bergaya.

Baiklah!Catatan tamat :), ada cerita ada kesempatan saya nukilkan lagi. Sekali lagi terima kasih Cikgu Nabila, Cikgu Leha, Pn Amizan, En Karim dan rakan-rakan lain yang tidak tersebut nama. Moga anak-anak ini menjadi insan-insan yang prihatin, berani, kuat kendiri dan tinggi adab ilmu mereka suatu hari kelak.

September 26, 2013

Suratkhabar dan Apron


Suratkhabar pun jadilah
 Cerita saya memang banyak cerita anak-anak. Saya pernah cerita tentang Iman yang suka mewarna. Ini antara aktiviti petangnya. Iman gunakan kertas suratkhabar ini untuk dia lakarkan lukisan/warnanya, puas saya hulurkan kertas lukisan untuknya tapi dia tetap mahukan kertas suratkhabar ini. Pada kertas itu dia lakar dan warna; sebuah layang-layang, ikan paus dan ikan lumba-lumba. Perasan tak di bawah tali layang-layang ada objek berupa huruf A dan B?Saya tanyakan Iman, dia kata itu nama ikan paus, Abby dan dia ringkaskan jadi AB.

Beg jadi apron
 Lihat pula beg gunasemula saya berjenama tupperware itu (mohon abaikan model yang masam muka tu). Iman kata,'..ini apron Iman untuk lukis-lukis..:). Hari ni Iman pakai baju pink, semua kena sama, hairband..baju..apron..'. Tiba-tiba rasa nak minta tolong Mummy Yan buatkan apron hehehhe

Tara..! 
Anak-anak..kadang tak terjangka cara fikir mereka..:)

Episod Hujung Minggu-Durian




Trip 1

Seperti catatan saya, hujung minggu yang lepas banyak episodnya. Saya cuba rakamkan satu persatu. Kali ini tentang durian di kampung mertua di Batu Laut. Awalnya, kami tak menjangkakan apa-apa bila pulang menziarah abah dan mak di kampung, tak sangka pula pulangnya kami dengan durian yang gugur dengan baik sekali. Mak mertua khabarkan, minggu lepas durian tidak gugur sebanyak ini. Alhamdulillah, rezeki!

Iman tolong abah, katanya :)

Ini durian yang paling sedap dan paling susah dikopek
Kalau tak silap, ada 8 pokok yang berbuah dan gugur pada musim kali ini. Durian pun ada beza rasanya mengikut pokok. Ada yang ulasnya kecil tapi sangat 'juicy', ada juga yang ulasnya tebal dan rasanya sangat lemak. Ada pula yang rasanya seperti lemak-lemak susu. Besarkan kuasa Allah, walaupun dari pokok yang sama kadangkala rasanya juga berbeza-beza.

Atuk ajar skill

Rayyan pemenang 'pemakan durian paling banyak'
Sebenarnya, saya memang 'hantu' durian, sementalah keluarga arwah abah juga berasal dari daerah sini, Banting (Kuala Langat). Ketika kecil dahulu, musim durianlah paling meriah. Selalunya bertepatan dengan musim cuti sekolah dan saat-saat itulah saya dan sepupu-sepupu sejauh Ipoh bertemu berkumpul di rumah nenek Banting. Bila melihat anak-anak me'ngerja'kan durian, saya terbayang-bayang memori saya ketika zaman kanak-kanak pula :).

Tambahan catatan, ketika mengandungkan Rayyan, saya langsung tidak boleh usik durian. Mabuk dan pening seharian. Tapi kini, berbanding Amar dan Iman, saya perasan Rayyan pula yang paling 'tahan' dengan durian. 

Sehingga kini petua arwah nenek tetap saya pegang, lepas makan durian minum air dari pangsanya. Anak-anak pun saya ajar perkara yang sama. Rindunya saya dengan arwah nenek.

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...