December 26, 2007

keliru dan dikelirukan..

perkara pokok dalam diri seorang Muslim adalah soal akidah..perkara yang membezakan antara muslim dan bukan muslim juga adalah dari sudut cara hidup dan penampilannya.cuti panjang baru2 ini sempena aidiladha disambung dengan cuti am Hari Krismas (bagi yang merayakannya) adalah tempoh yang cukup baik untuk lari sebentar dari kesibukan tugasan harian...masa yang diluangkan untuk ibubapa dan sanak saudara adalah saat yang begitu melegakan keperluan rohani selaku saudara seislam yang berkebetulan bertalian darah dan pernikahan (keluarga mertua, ipar duai)..

Namun, hati rasa sedih dan terguris bila melihat pada tanggal 25 Disember..dikaca tv, individu2 yang namanya berbin dan berbinti Muhamad itu..dan Abdul ini..dengan riang gembira bertopi merah berbaju santa claus dan santa rina..menyanyi jingle bells dan santa claus coming to town..dan yang paling sadis bila ada yang dgn aksi bersahaja menceritakan sejarah santa claus dan rusa2 terbangnya..dan dgn bestnya melafazkan..wish the Christmas spirit will bless you for this season..astaghfirullah!

Ya Allah..apakah?kenapakah?..mungkin ada yang beranggapan itu tanda muhibah dan perpaduan..hinggakan tak kisah akidah dan cara hidup ditunggang terbalikkan..?Maha Suci Allah!sesak rasa dada bila difikir2kan..kelirukah mereka..? atau yang bernama Muslim itu kurang berperanan?adoi!!terasa-rasa hati ni,kemudian bila tengok mereka2 yang dipandang tinggi oleh hampir segenap masyarakat..yang berjaya kononnya dalam bidang seni dan hiburan..rata2nya..aduh!entahle..tak sampai rasanya maksud di hati nak meluah..hanya Dia yang Maha Mengerti..

Terjemahan: Surah Al Kaafiruun (109)

1. Katakanlah (Wahai Muhammad):'Hai orang-orang kafir'
2. 'Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah'
3. 'Dan kamu tidak menyembah (Allah) yang aku sembah'
4. 'Dan aku tidak beribadat secara kamu beribadat'
5. 'Dan kamu tidak menyembah (Allah) yang aku sembah'
6. 'Bagi kamu agamamu dan bagiku agamaku'

Ampunkan kami Ya Allah..

2 comments:

nawalraudhah said...

memang sedih tgk bila org islam jd mcm tu...adakah itu yang dinamakan open minded...globalisasi...moden...mengikut arus kemajuan...up to date...???

Ummu Amar said...

raudhah : semoga Allah memelihara kita dgn keimanan..amiin

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...