January 24, 2008

dendam bertukar menjadi azam..warna dalam hidup aku

..ada ketika dan ada masanya kita akan terimbau kisah2 lama..terutamanya ketika berseorangan..sama ada ketika memandu..atau ketika berjalan..hatta ketika di dalam tandas..he eh heh..ada sesuatu yang sedang berlegar-legar di fikiran aku lewat 2 3 hari ni..ttg seseorang yang satu masa dulu amat mewarnai dan mempengaruhi aku..sama ada secara sedar atau tidak. Semuanya bermula dengan satu peristiwa..tak dinafikan pada zaman persekolahan aku amat 'dengki' pada org yang pandai2..dan mungkin kerana latarbelakang keluarga yang susah aku menjadi seorang yang kuat azam dan tekad dalam usaha untuk mencapai sesuatu..

seorang insan ini adalah seseorang yang amat sukar didekati pada masa itu..tak pasti kenapa..mungkin kerana dia menjaga tatasusilanya atau mungkin kerana dia menjaga egonya..aku kagum pada dia sejak form 1 lagi..mengagumi kepintarannya dan mengagumi cara dia membawa diri..yakin pada diri sendiri dan tak kisah orang lain, sekali pandang org akan kata dia sombong, hmm lebih kuranglah..dia juga pada hemat aku sangat memilih kawan..mungkin dia ada alasan sendiri..dan aku tak pernah tersenarai dalam senarai kawan2 dia pada masa itu rasanya..

kami satu kelas masa form 2 dan form 3..aku memang tak pernah bertegur sapa dengan dia..satu petang ketika waktu prep..hati aku terdetak untuk tanya dia satu soalan..'macamana dia bleh jadi pandai'..dia dgn gaya dia yang tersendiri (hanya aku yang bleh bayangkan dan peristiwa itu masih terbayang depan mata aku) berkata .................................... (biar aku sorang je tahu apa dia kata)..PAP!aku sangat tertampar dgn kata2 itu..sangat terpempan dan pada masa itu aku rasa sangat sakit hati, geram dan sebagainya..

sejak hari itu..aku ikut segala perkembangan dia..berapa result dia..apa yang dia score..mata pelajaran mana yang dia tak berapa terror..hatta aku bleh hafal waktu study dia..dan satu perkara lagi setiap kali prep petang..aku akan tengok buku apa yang dia pegang..matapelajaran apa..itulah subjek yang akan aku study...hah ahhha..psiko gak aku ni..tapi aku tak pernah lagi tegur dia selepas tu..dalam hati aku ada 3 tekad;1-satu hari nanti aku akan beat dia dalam study dan aku akan pastikan dia mengaku dia kalah dgn aku, 2-satu hari nanti dia akan jadi kawan baik aku..tak kiralah bila, tekad aku yang ketiga..aku tak akan tegur dia selagi dia tegur aku dan selagi dia tak 'mengiktiraf' kewujudan aku..

Pencapaian pertama dan ketiga:
akhir form 2..aku berjaya beat dia dan dia admit perkara tu..dia admit depan aku dan depan seorang sahabat aku..masa tu org tak ramai dalam kelas..ramai dah balik prep..aku baru nak keluar dari kelas, tetiba dia datang tercacak depan aku dan '..tahniah..' dan dia tabik kat aku..YES!walaupun hanya SATU perkataan dan SATU perlakuan..hati aku sangat puas!keesokan harinya dia tegur aku..kat depan kelas dengan salam 'Assalamualaikum'.sesuatu yang dia tak mudah lakukan pada masa itu..

form 3..aku masih ikuti perkembangan dia tanpa dia sedar..tapi kami tak sebaik masa seperti masa form 2..tak tau kenapa..mungkin obses aku pada kehadiran dia secara fizikal kurang berbanding form 2..dia juga pada hemat aku agak merudum..sama ada dari sudut pencapaian akademik ataupun ko kurikulum..mungkin sebab masa tu dia sedang dilamun cinta/perasaan dengan seseorang he ehh..masa tu orang dia minat pun aku boleh tau!

Pencapaian Kedua:
form 4..masing2 beralih arah dan sekolah..aku masih ikuti perkembangan dia walaupun tidak sekerap dulu..satu perkara yang aku tak berapa ingat (tapi dia yang ingat!)dia pernah datang sekolah aku, dan nampak aku..dia kata dia gembira sebab aku berada di tempat yang baik dan aku dalam keadaan baik..(kata-kata ini keluar setelah 3 tahun)..

di alam universiti..aku dan dia memilih haluan berbeza, course berbeza di universiti yang berbeza..tapi aku masih menjejaki dia..terutamanya kalau aku rasa down dalam study aku..semasa di tahun 2 boleh kata setiap hari aku dan dia berhubung..tapi kami tak pernah berjumpa!even satu ayat.."aku tension hari ini".."aku bengang"..whatever..segalanya diluahkan pada dia..even aku frust dgn seseorang..minat kat orang..aku cerita dgn dia...hatta kalau tak ingat lirik lagu pun tanya dia..padahal zaman tu sms tak de lagi..kalau masing2 habis kredit ..kami guna public..hahhahh

ada satu buku kecil..yang aku simpan sejak form 2..yang mencatat segala pencapaian aku dengan dia sentiasa ada di depan mata aku masa study dulu..sebagai penguat semangat aku..sebagai pendorong aku untuk dapat result yang baik, alhamdulillah dengan izin Allah..pencapaian aku meningkat masa tahun 3..berkat kesungguhan, usaha dan dorongan diri sendiri, keluarga dan rakan2 terutamanya 'sahabat maya' aku ni..slh satu ayat dia yang masih aku ingat..'zah..saingan utama kita adalah diri sendiri..kau mesti fight dengan diri ngko sendiri..sebab klu ngko berjaya lwn diri sendiri ngko bleh lawan dengan sesape pun..'

habis belajar di universiti aku berdepan dengan satu ujian yang 'amat berat' untuk aku..satu ujian yang menyebabkan aku hilang kepercayaan kepada diri sendiri dan kawan2 rapat aku..dan dalam masa yg sama aku lost contact dgn dia..aku tukar no phone sebab mengalami kekecewaan yang melampau ketika itu dan dia jugak tukar no phone sebab apa aku tak ingat..aku tak tau nak cari dia macamana..

nak dijadikan cerita..satu hari ada seorang junior bgtau aku..'kak hari tu saya nampak.... ' dan melalui adik tu..aku tulis mesej pada sehelai kertas..'saya tukar nombor 016-XXX,saya perlukan kawan baik saya pada masa ini'..dan malam itu jugak keluar no public di sekitar gombak ...dan aku tau itu dia..

persahabatan kami kembali terjalin.kali ini ditambah lagi dgn email..masa tu dia belum habis belajar lagi..tapi kami ada satu janji yang pelik..bahawa persahabatan kami akan terputus apabila kami bersua muka..ada satu peristiwa yang menyebabkan peristiwa bersua muka ini terpaksa berlaku..aku dalam dilema untuk menerima lamaran seseorang pada waktu itu..orang yang aku dah anggap macam abang..ntah kenapa aku terfikir idea gila masa tu..aku mintak dia jadi back-up..pretend seolah2 dia 'someone' aku..dia ingatkan aku..'ingat janji kita'..masa tu ego mengatasi segalanya..'aku tak kisah'..ketika peristiwa itu dia memang memainkan peranannya dengan baik..dan alhamdulillah abang tu memilih orang lain..tapi dlm masa yg sama..aku kehilangan kawan baik aku..gila..sejak itu..dia seolah2 tak pernah wujud dalam hidup aku dan vice versa..yang peliknya selepas itu, kerapkali pula aku tertembung dgn dia..tapi janji tetap janji..kami buat tak kenal..Masya Allah..

sampai sekarang aku tak tahu dia di mana..dan masa aku kahwin aku tak jemput pun dia..aku rasa dia dah kawin sekarang..semoga dia berbahagia dengan keluarganya...cuma tak dapat dinafikan kengkadang teringat gak kat dia..aku tak sempat berterima kasih di atas kesudian dia menjadi sahabat yang baik untuk aku..dengan segala nasihat, dorongan dan masa yang diluangkan untuk aku..jugak minta maaf di atas segala kesulitan yg mungkin pernah aku timbulkan..apa-apapun aku tetap mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraan dia..semoga Allah memberkati hidupnya dan semoga hidupnya sentiasa dinaungi keimanan..amiin

aku rasa bersyukur sebab Allah berikan peluang untuk aku rapat dengan dia..meskipun ada yang beranggapan ..macam kerja gila..siapa yang mengenali aku dan dia mungkin tak sangka aku rapat dengan dia..aku dan dia je yang tahu macamana persahabatan kami terjalin..tapi aku bersyukur sebab aku dapat mengenali a good side of him..aku tau dia adalah sahabat yang baik, hati yang setia..walaupun ada orang kata dia sombong, ego dan sebagainya..tapi aku tau..yang orang lain tak tahu..

6 comments:

sofie_khairul said...

fuh...panjang berjela..tu la yg dirindui ek??sabar la madam..

Ummu Amar said...

sofie:..hmm..sahabat senang mudah dicari sahabat susah sukar diganti..dia ni sahabat ketika akak susah..tapi bila dah senang dia takde pulak..

edyan7 said...

waduh...waduh... pandai sungguh ko mengcover... sampai aku langsung tak dapat teka sapa yg ko maksudkan nih...hahhahah...

anyway... thanks for sharing... tetiba aku teringatkan best friend aku yang jauh di bumi kenyalang sana... ntah hapa dia buat tu... basuh dewan sekolah lepas banjir kot!

Ummu Amar said...

yan:..he ehheh biarlah rahsia..kikikiki...mesti ngko pun x sangka perkara itu pernah wujud dlm hidup aku..apatah lagi klu ngko tau sape orgnyer...heh ehhehh

yg pasti..ngko kenal tapi ngko tak tau..psiko aku kat ngko..kikikiki..bumi kenyalang?

Zana S said...

aku tau ke?? mcm tak jek. hehe...

takpe la.. janji ko bahagia dgn cara ko dan dia bahagia dgn cara dia..

doa yg terbaik utk kedua pihak. :)

Ummu Amar said...

zana, ko x kenal..tp ko penah tanya aku..sbb selalunya kat nota aku bahagian atas..ada satu perkataan..yg aku je faham..hehehhe
saje je..psiko lagi..anyway..alhamdulillah Allah kurniakan yang terbaik untuk hamba-hambaNya..

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...