April 25, 2012

Rayyan yang Sensitif

Setiap anak ada ragam dan kelainannya. Tulisan ini tentang Rayyan dan 'nappy rash'nya. Rayyan memang berkulit sensitif, ketika awal kelahirannya jenuh mencari lampin pakai buang yang sesuai untuknya. Meskipun saya pakaikan CD untuk Iman dan Rayyan ketika itu, tetapi kekerapan bayi buang air besar ketika awal kelahiran menjadikan pilihan lampin pakai buang sebagai terbaik, tercepat, termudah..tersenang..:).

sebahagian CD yg berbasuh..:)

Namun, saya serik dan kasihan dengan Rayyan, kulitnya akan berbiji-biji kemerahan kegatalan bila ter'salah' pilih lampin pakai buang. Bujang kecil ini memang men'dorong' ke'rajin'an umminya. Saya akur menggunakan CD Iman keseluruhannya untuk Rayyan. Iman juga sudah pandai mengawal 'hajat'nya. Sejak Iman genap 3 tahun, dia tidak lagi berlampin hatta ketika tidur malam, alhamdulillah.

Lagi satu, tidak semua krim cegah ruam juga bersesuaian untuk Rayyan. Kulit Rayyan me'nolak' krim jenama 'Pureen' dan 'Anakku', tak sesuai untuknya dan setakat ini 'Drapolene' yang berkesan..

Makanya, kenalilah anak-anak kita. Ambil tahu kelemahan dia dan cubalah sedaya upaya memberi yang terbaik untuk si manja..chaiyok Ummi!

6 comments:

ciklaili.com said...

wah!..comelnya koleksi cd anak Izah. cd anak saya semua plain colour.

Kulaan Kuala said...

mostly iman punya laili,heheh..rayyan yg plain tu lah.

Puan Hazel said...

alhamdulillah, berjaya izah train iman ye..anak akak msh ber'pampers' utk tido malam.. kena struggle nie, x aci...

Kulaan Kuala said...

alhamdulillah Kak Z,anak perempuan mudah sikit,kencing malam pun tak de sgt..good luck kak!mama kena kuat..:)

mulan said...

zah, anak aku hanya tahan dgn drapolene sahaja..since husna sampai ke adiknya...aku try nak pakai CD tp kekangan masa membuatkan aku terpaksa pakai lampin pakai buang gak...cuma, Drypers sahaja yg ok dgn anak aku...lampin pakai buang lain kureng sikit...ruam n etc...serik aku!

Kulaan Kuala said...

uji..kannn?drapolene ni cam klinikal sket bau dia.
rayyan mmg x thn disp.diaper..even pkai mamy poko kuar gak rashes dia

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...