August 24, 2008

Hikmah di sebalik..

lama tak menulis..2 hari di rumah..2 hari juga aku mengalami kekejangan otot di kaki..kaki pun mula membengkak..urat-urat mula timbul..mungkin kerana berat badan yang semakin bertambah..maklum dah masuk bulan ke 7 kandungan kedua ni..

abang kerja weekend ni sbb nak kejar dateline..aku dan amar terperap di rumah..alhamdulillah..meskipun amar tampak kebosanan..seolah2 dia memahami kesakitan uminya..huhuhu..hadap jelah..

2 hari di rumah ini juga aku sempat habiskan 2 daripada 3 buku pemberian kak azi Jumaat lepas..buku yang dah lama aku tunggu..Amalan Ibu Mengandung...oleh Ustzh Siti Nor Bahyah..bukan apa..sebelum aku mengandung lagi ..kak azi dok citer pasal buku tu..dia kata model ibu mengandung dalam buku tu macam aku..dan Masya Allah..aku sendiri akui..kalau orang lain tengok..mesti orang ingat model tu aku..ehheh h ehhh tapi aku x kisah sbb model tu bawa imej solehah..amiin.

buku satu lagi buku Seteguh Tekad..autobiografi Dr Sidek Baba..yang sekian lama menjadi model dan inspirasi penggerak ABIM dan PKPIM..masya Allah..benarlah kata dan coretan kak azi..jatuh juga airmata aku membaca kisah hidup tokoh yang seorang ini..dan setiap kali habis satu bab..aku cerita pulak dengan suami..akur dengan minatku yang mendalam dalam pembacaan...suami amat memahami akan kecenderungan aku..meskipun dia lebih gemar berdiskusi..syukur..sekurang-kurangnya..aku dapat berkongsi apa yang aku baca..

2 hari yang penuh hikmah ini (di sebalik kesakitan kakiku yang kejap datang kejap menghilang) aku lalui dengan penuh syukur..alhamdulillah..aku dah nak khatam sempena bulan Sya'ban ni..amiinn..moga Allah permudahkan bacaanku menjelang Ramadhan nanti..dan lembaran baru Quran akan aku mulakan seawal Ramadhan seperti kebiasaanku..

maka ..pena ini berhenti untuk malam ini..esok bermula lagi minggu baru..dan rutin itu akan tetap dilalui selagi hayat dikandung bdn dan selagi nafas masih diizinkanNya..

12 comments:

Anonymous said...

Salam..

Laaa izah peknen ker? sama la mcm akak..bila due? tahniah yer....

Semoga diberkatiNya sokmo..

K.Aida

Ummu Amar said...

kak aida;alhamdulillah..due 26 November hehheh..insha Allah..terima kasih..tahniah utk akak jugak...

Nik Ha said...

Tahniah! Tau2 Izah dah 7bln pregnant..he..he..lama tak update blog tu ;)

Ummu Amar said...

kak nik, terima kasih!doakan saya dan baby ye...

edyan7 said...

salaam Izah,

7 bulan dah...alhamdulillah...seronok lah si Amar nak dapat adik... aku baru peknen balik, kalau tak gugur hari tu... sama kita 7 bln kan... hmmm yg baru ni baru 4.5 bln...

lama tak dgr izah ngaji...suara yang lunak, halwa telinag gitu...hmmm :)

Ummu Amar said...

yan,
alhamdulillah..Allah bagi yang terbaik untuk kita..dan Allah bagi kekuatan yg terbaik utk yan sbb mampu menghadapi dugaan..

take care..insha Allah..

heheh..la ni baca pun dah tercungap..baby plak makin aktif..

Anonymous said...

semoga segala amalan dipermudahkan olehNya..
:D

puasa ok? agak2 amar dpt adik gurl ke boy?? hiks..


Zana

Ummu Amar said...

zana;
thanks..insha Allah..klu berdasarkan ilmu yg ada pada dr.yg check aku amar bakal dapat adik pompuan hehehheh..dengan izinNya..apa-apa pun boleh berlaku ye tak?

doakanlah yang terbaik..amiin

Laili said...

Izah,

Buku Ustazah Bahyah tu saya berpeluang baca masa mengandungkan Amir. Mmg bagus buku tu..
Saya cadang nk fully bf Amir sampai 2 thn..ikut buku tu kena bykkan baca surah Al-Hujerat..
Alhamdulillah..berjaya bf sampai hari ni..

Ummu Amar said...

laili,
..tahniah..alhamdulillah..masa amar sy x msmpu bf dia scr xklusif..x rezeki...insha Allah sy cuba yg terbaik utk 2nd baby ni..doakan ye!

Qibran said...

salam...
"..ya buku tu memang membuat saya menitiskan air mata mengenangkan sejarah hidup dia.." jangan lupa beli 'dari Beirut ke Jerusalem' sebuah buku yang tidak kurang lebatnya air mata si pembaca.."

Selamat membaca :)

Ummu Amar said...

qibran..salam alaika..
terima kasih..tp bacaan saya tak sebanyak qibran..semoga sentiasa diberkati Allah atas ilmu yg sentiasa melekat dan mendekat di hati..amiin

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...