May 18, 2011

Sejahtera untukmu

17 Mei 2005..dah 6 tahun perpisahan nyata kami..

kalau boleh catatan ini tidak mahu berbau duka..

alhamdulillah kami berpeluang menyayangi dan disayangi dia dan sangat bersyukur Allah sediakan juga ruang untuk kami bersedia dengan pemergiannya..juga sangat bersyukur kerana diberi peluang untuk berkasih sayang setulusnya di ambang perpisahan dengannya..

dia insan yang sangat istimewa dan tiada duanya...tak jangka di balik letih dan lelahnya..dia sembunyikan segala kepedihan..di balik tubuh sasa bersusuk sihat, tak pernah terjangka ada sakit tak terungkap..

teringat lagi kesungguhannya menghantar anak sulungnya ini ke sekolah berasrama di usia 13 tahun, entah apa gelodak hatinya ketika itu..anak kecil yang berada di depan mata selama ini..berjauhan untuk peluang yang lebih meyakinkan..

masih jelas di ruang mata senyum puasnya ketika zuriat sulungnya ini melambai-lambai padanya ketika riang gembira bergelar graduan..apa agaknya kata hatinya ketika itu..dia tidak pernah suarakan..

terdengar-dengar lagi suaranya ketika dia mengucapkan 'happy birthday anak abah..' pada 28 Februari 2005..dia tak pernah begitu sebelum itu..terkejut juga dengan panggilan telefonnya pagi-pagi di hari lahir kesekian kali itu..dan tak pernah terjangka itulah ucapan selamat terakhirnya untuk cahayamata sulungnya..

terbayang-bayang lagi riak gembiranya bila tahu puterinya bakal disunting orang..bakal menjadi suri pada hidup seseorang..mungkin ketika itu bimbang dihatinya sedikit berkurang, telah ada lelaki yang bersedia memimpin puterinya..telah ada tempat untuk dia galangkan amanahnya..

dia pergi dengan redha
dia pergi dengan janjiNya
dia pergi dengan rahmatNya
dan dia tak pernah luput dari ingatan dan doa..

*abah, akak sangat rindukan abah..
akak dah ada 3 orang anak bah..2 lelaki seorang perempuan..cucu abah comel2..yang sulung..saling tak tumpah macam raut wajah abah..tiap malam akak ajar anak-anak sedekahkan fatihah untuk abah..walaupun mereka tidak pernah berjumpa abah..mereka tahu Ummi mereka ada ABAH..

Al-Fatihah

5 comments:

superelle said...

~~RIP~~Al-fatihah...

mama2nur said...

Al-Fatihah..

Ummu Amar said...

terima kasih ella n timah..

cik manja said...

kita serupa zah..anak yatim,manja ngan abah

Kulaan Kuala said...

aida..semoga roh abah2 kita dirahmatiNya..Allah je yg tau betapa kita rindukan mereka kan?

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...