September 02, 2013

Semanis Kurma - Ulangan 'Anak Terlebih Manja'


Kala ini, saya sedang mengikuti rancangan ulangan Semanis Kurma 'Anak Terlebih Manja'. Tetamu rancangan ini, Ustazah Isfadiah, Dato' Seri Syed Zainal Abidin dan Datin Seri Azizan Hashim. Saya tak puas tengok ia bersiaran minggu lepas, alhamdulillah saya berkesempatan mengikuti ulangannya pagi ini. Saya mengagumi ketiga-tiga tetamu ini dan suka mengikuti perkembangan/ perbincangan mereka.

Menyentuh tentang tips menangani karenah anak, Dato' Seri menggariskan 'agama' sebagai dasar utama. Ujar Dato' Seri, 'kita jangan khuatir..tiada istilah terkebelakang sekiranya kita hantar anak ke sekolah agama, sememangnya agama itu asas dalam pendidikan anak-anak'. 'Kita jangan terleka dengan tumpuan menjadi 'ayah' tetapi kita juga harus berperanan sebagai 'kawan' terutamanya ke atas anak-anak zaman sekarang'.

Saya cukup tersentuh bilamana Datin Seri Azizan Hashim menitiskan airmata mendengar luahan kata-kata anak mereka, Syed Muhammad Adam yang dihubungi terus melalui telefon. Bila ditanya, dengan manisnya Datin Seri berkata ' Saya rasa berpuashati bila mendengar kata-kata anaknya yang bersulam pujian kepada Allah. Alhamdulillah..' dan ini merujuk kepada keberhasilan mereka mendidik berdasarkan fitrah sebenar, iaitu berbalik kepada Allah.

Ustazah Isfadiah memang jarang mengecewakan saya dengan pengisiannya. Saban minggu saya juga jarang ketinggalan slot beliau dalam Assalamualaikum AlHjrah dalam kupasannya berkaitan pendidikan anak-anak cara Rasulullah. Semoga lebih banyak sosok-sosok pendidik dan pencetus inspirasi ini diketengahkan lagi dalam masyarakat kita.

6 comments:

Zana S said...

Suka2! Smlm berkejaran... tak sempat tgk. :( . Tapi mmg suka sgt dgr ust.isfadiah mengupas fakta. Anak 7 ke 8 dia ni. Senang cerita relate kesah dia je. Hehe...

Ummu Amar said...

kan Zana?aku mmg suka cara dia explain..rasa banyak sangat yg aku kena belajar

nakkan anak yg baik2..perlu jadi ibu yang baik2 juga..:)

Qeela Aini said...

Salam,Qeela singgah melawat disini :) Suke tengok semanis kurma ni jugak :D
tp terlepas siaran berkenaan anak terlebih manja ni pulak.. :( tppe2 pun mmg best & bermanfaat rncgn ni kan :)

Tetamu Istimewa said...

Kalau penceramahnya mempunyai kebolehan berkomunikasi dengan baik, saya percaya sesiapapun terpikat. Alhamdulillah.

||aLeaSaRa|| said...

salam ummu...owh kak lea pun tengok hari tu best.dapat tambahkan ilmu dan perbaiki diri sebagai ibu,kan :)

Ummu Amar said...

W'salam Qeela, terima kasih sudi datang.betul2..byk pengisian dan ilmu yang boleh kita dgr dari perbincangan rcgn ni :)

TI,ya..ustaz dan ustazah perantara bijak menarik perhatian audien, soalan2 pun 'dekat'/relate dgn sesiapa yg menonton.

alaiki salam Kak Lea..makin kita dewasa, semakin byk juga yg kita belajar kan? terima kasih sudi singgah :)

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...