November 22, 2013

Semanis Kurma : Aurat Ketika Bersalin


Malam tadi, berkesempatan tonton Semanis Kurma, perbincangan berkaitan Aurat Wanita Bersalin. Walaupun berselang-seli dengan 30 Minit Ustaz Don, masih sempat saya 'menangkap' beberapa point.

Pertamanya, sebagai muslimah yang menjaga kehormatannya, menjadi hak kita dan juga suami untuk memilih doktor atau perawat wanita ketika melakukan pemeriksaan (sebelum kelahiran), ketika melahirkan juga selepas proses kelahiran. Kita sewajibnya berusaha mencari/ memilih doktor wanita selagi ia belum darurat (yang melibatkan pertembungan antara maruah dan nyawa).

Kedua, tidak kira hospital kerajaan atau swasta, sebenarnya wanita yang bersalin/warisnya boleh meminta untuk mendapatkan rawatan dari doktor wanita. Ia perlu dinyatakan (terutamanya di hospital kerajaan) kepada pihak hospital dan boleh diberi hak tersebut.

Ketiga, suami wajib memelihara maruah isterinya dan di kala isteri sedang sakit/ berkeadaan lemah, suamilah yang wajib melindungi maruah isterinya, jaga pakaian yang terselak dan pastikan tudung tidak ditanggal ketika masih dalam pemeriksaan. Hukum Allah perlu didahulukan seboleh baik.

*Teringat saat-saat mengandung dan kelahiran anak. Alhamdulillah, Allah dorongkan untuk berjumpa dan dirawat oleh pakar OnG perempuan. Dr Asmahyun..dialah yang mengurus 'perut' dan 'kehormatan' saya pada ketiga-tiga kelahiran. Alhamdulillah..syukur dengan rezeki itu, syukur dengan ketegasan suami yang memilih untuk tidak memilih pakar lelaki.Thumma, alhamdulillah!

3 comments:

Akupenghibur.com said...

acik pun tengok jugak :) untuk pengetahuan bila ada isteri nanti :)

Unknown said...

bagus acik..ilmu yg baik, persediaan yg baik!

Unknown said...

good info...shukran atas perkongsiannya...jemput lawat blog sy.. :)http://imanvitahouse.blogspot.com

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...