August 12, 2011

plastik kuning

seingat saya, mak tidak menggalakkan saya dan adik-adik makan mee segera sewenangnya. Kalau teringin sekali pun mak akan masakkan mee segera beserta telur dan sayur segala bagai, mak melarang sama sekali mee segera dimakan 'rendam air panas'.
Bila saya bersekolah asrama, makanlah saya apa sahaja yang disediakan di dewan makan, ikut menu dan ikut waktu. Sudah namanya remaja yang sedang membesar..selalunya tak 'berapa cukup makan', maka biskut, kerepek, roti dan paling tak ketinggalan mee segera mengisi ke'tidakcukupan' makan itu. Mee segera paling menyelerakan dah tentu MAGGI. Selalunya dalam setiap drawer dan loker pasti ada stok kecemasan ini. Cara masak? Rendam air panas.. marah betul mak bila saya cerita makan maggi rendam. Habis tu..dah lapar..:).
Maggi rendam ada dua cara;pertama, pergi ke dewan makan sambil bawa termos, minta air panas, balik bilik rendam maggi masing-masing. Kedua, ambil atau pinjam heater, selalunya senior ada heater..:)...(disimpan di tempat 'terbaik' masing-masing) tunggu air dan maggi masak kemudian..makan.
Kenapa saya cerita tentang maggi rendam?Beberapa malam sebelum ini..saya agak lapar usai tidurkan anak-anak, suami pula baru habis balik bertadarus selepas tarawih. Nak masak..saya agak kepenatan..tapi perut bernyanyi-nyanyi. Di dapur saya capai Tupperware (ori bukan tipuware!), masak air panas. Kemudian buka kabinet, capai bungkusan warna kuning..hidung suami saya lekas menghidu aroma Maggi Asam Laksa..pantas berkata.."buatkan abang sekali Yang..". Mujur anak-anak dah tidur, kami menikmati maggi rendam malam itu sambil cerita kisah masing-masing ketika di asrama. Walaupun berlainan sekolah dan asrama, budayanya hampir serupa..cerita suami saya makan maggi rendam dalam baldi dengan air tak panas serasa lagi mengujakan..'punyalah lama tunggu maggi kembang...abang dengan kawan-kawan makan maggi macam makan kenduri'!'habis tu..dah lapar..apa pun sedap'......

No comments:

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...