December 20, 2013

Ibrah Ammar

Sehidimiz Ammar. Terkenal sungguh nama adinda kini, biarpun jasadnya sudah disemadikan tetapi ibrah di sebalik jihad ilmunya terus-terusan diperkata khalayak. Saya bersyukur, pernah mengenali dia walaupun hanya seketika. Akhlak dan adabnya telah saya kagumi sejak almarhum masih kecil. Pemalu, santun, bijaksana...Allah..hinggakan saya 'mengambil' namanya untuk putera sulung saya. Subhanallah.

Sepanjang petang ini saya luangkan masa membaca coretan keluarga almarhum di dinding facebook. Alhamdulillah, benar kata En Azam, 'kematian Ammar kematian yang menghidupkan'. Ia menyuntik sedar para ibubapa akan keutamaan dan halatuju pembentukan diri dan anak-anak.

Ibrah Ammar bakal dikongsikan di satu dokumentari khas saluran Al Hijrah, juga slot khusus di Astro OASIS Januari ini. Selain itu, kisah Ammar juga menjadi perbincangan yang popular di dada-dada akhbar dan majalah. Alhamdulillah, moga saluran-saluran media ini lebih 'membuka' mata khalayak akan peripentingya pembinaan generasi yang sihat rohani, akal dan jasmani.

Saya manusia kerdil, saya juga ada impian dan cita-cita mewarnai dunia dengan 'bintang-bintang syurga'. Moga Allah redha, moga Dia permudahkan. Dinda Ammar, damailah kau di sana dik, damailah hati-hati yang meredhai...

Muka hadapan Majalah 'I' edisi Januari 2014
Foto kredit kepada : Majalah I

No comments:

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...