February 19, 2014

Takziah Has...

Awal pagi ini saya dikejutkan dengan panggilan sahabat saya Laili. Bukan satu kebiasaan bila panggilan itu dibuat seawal 7.20 pagi. Laili maklumkan anak sahabat kami, Hasriah meninggal dunia. Terpempan. Saya dan keluarga merancang memenuhi jemputan Hasriah untuk Majlis Akikah anaknya pada Sabtu ini, 22 Februari. Saya tidak menyangka (keluarganya lagilah) bahawa bayi berusia 3 bulan itu kembali awal menemui Penciptanya.

Usai hantar anak-anak ke sekolah, saya hubungi sahabat saya Suhaily pula. Dia yang juga seorang guru seperti Laili tinggal satu daerah dengan Hasriah. Dia juga terkejut, fikirnya saya mahu 'confirm' kehadiran kami ke kenduri akikah itu, rupa-rupanya saya mengkhabarkan kematian bayi yang ingin dirai. Suhaily yang berada berhampiran, bergegas ke Hospital Banting.

Seterusnya saya hubungi Faizah, juga sahabat rapat kami yang 'wajib' dimaklumkan. Sama respon seperti Suhaily, Faizah turut terkejut dengan berita yang tidak disangka-sangka. Satu-satunya sahabat yang tidak dapat saya hubungi, Iya. Saya hanya mampu tag dia di FB.

Mesej di 'wassap' lebih laju. Berita kematian anak sahabat kami ini diperkatakan dan dirasai juga sahabat-sahabat yang lain. Adila, seorang lagi 'princess' antara kami menurut ke Hospital Banting ketika 'post mortem' dijalankan, sehingga ke rumah dan seterusnya menjadi sumber berita di 'wassap'. Saya sendiri tidak dapat ke sana untuk masa terdekat ini dek kekangan sendiri. Allahuakbar, moga dipermudah perancangan menziarahi mereka Sabtu ini.

Kehilangan anakanda Hasriah turut kami rasai. Bersahabat semenjak sekolah menengah, membawa kepada alam universiti, kerja, berkahwin dan beranak-pinak. Sedih ini terasa terhambat-hambat, hati rasa tersayat-sayat.

5 comments:

Maria Firdz said...

Takziah....

Unknown said...

terima kasih Maria.

ciklaili said...

Baca status di FB ttg berita sedih ni. moga Has sekeluarga tabah menghadapi dugaan ini.

Anonymous said...

tumpang sedih, salam takziah & alfatihah

Unknown said...

Laili, Has dan ujian untuknya..sama-sama kita doakan ketabahan hatinya.

KA, terima kasih.

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...