March 29, 2013

Sahabat Hebat

Alhamdulillah..thumma alhamdulillah. Saya masih ada lagi di bumi Allah di pagi Jumaat yang barakah ini dengan insan-insan yang saya sayangi, masih lagi diberikan nikmat Iman dan Islam yang perlu disyukuri sepanjang hayat.

Di samping kesibukan melayan keperluan keluarga, saya sempat-sempatkan diri menjenguk khabar sahabat-sahabat saya..terutamanya melalui blog dan FB. Bila melihat perkembangan dan khabar mereka yang pernah berada di sekeliling kita, akan wujudlah pelbagai situasi; gembira, sedih, terkenal, berdiam diri, macam-macam lagi. Bagi saya, saya bersyukur dan saya cukup bersyukur dengan apa yang saya miliki (dipinjamkan sebenarnya) pada saat ini. Di kala saya kadangkala mengeluh lenguh situ dan sini, ada sahabat yang diuji sakit bermasa, di kala saya kadangkala mengadu letih melayan kerenah anak-anak, ada sahabat yang berhempas pulas berusaha memperoleh zuriat. Di kala saya jenuh memikir keperluan pelbagai, masih ada sahabat yang tak kering peluh mengganda-gandakan rezeki, mencari-cari ruang yang lebih luas untuk selesa sendiri dan selesa keluarga.

Tak dinafikan, saya mempunyai sahabat-sahabat yang hebat di persada memasing, ada yang hebat di medan dakwah, ada yang tersohor pada ilmuan, ada juga yang sedang mencipta nama dan bertatih kaya raya. Ada yang menumpu 'kaya' jiwa pada keluarga. Saya bersyukur mereka ada itu semua, saya yakin takdir mereka adalah yang terbaik untuk mereka, dan saya meyakini sahabat-sahabat hebat ini didorong rasa kebertanggungjawaban untuk ummat. Pada mereka di jalan dakwah dan juga siasah, pastinya manfaat itu untuk ruang yang lebih luas. Pada mereka di jalan ilmuan, sesungguhnya itulah medan 'pencen' kubur mereka nanti. Pada yang menumpu kekuatan ekonomi, didoakan keberhasilan dan manfaatnya untuk Islam secara lebih menyeluruh. Pada yang menumpu kekuatan sahsiah dan keluarga, pastinya mereka bercita-cita besar melahirkan insan-insan sehebat dan lebih hebat dari mereka.

Saya bersyukur saya dikelilingi ramai sahabat-sahabat yang hebat. Hebat pada jiwa, itu yang utama!

No comments:

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...