March 31, 2013

Bola Kampung

Cuti sekolah kali ini, kami tidak kemana-mana. Diari cuti Amar dan Iman dimulakan dengan 'sakit perut' secara jama'ie, lantaran dari makan kenduri kendara situ dan sana. Isnin sahaja, abah terpaksa MC sebab cirit birit, begitu juga Ummi yang 'minta' MC dari abah atas sebab yang sama. Amar dan Iman muntah-muntah dan diagnosnya 'keracunan makanan'..aduhai. Saya pula batuk tak kebah-kebah (hinggalah hari ini). Selasa, Amar beriya-iya minta dihantar ke rumah nenek. Sudahnya bermula Rabu hingga pagi Sabtu, Amar temankan nenek di kampung. Berkebetulan abah yang sedang sibuk mengejar dateline, Ummi dan adik-adik juga 'hinggap' di rumah nenek malam Sabtu lepas.

Iman bertanya, 'cuti sekolah ni..kita macam tak cuti je Ummi'

'Siapa kata tak cuti, Iman bangun pukul berapa dalam minggu ni', tanya saya menduganya.
'Ialah..kan cuti..kita x jalan-jalan cuti-cuti Malaysia pun.' tambahnya lagi.

'Abah sibuk Iman, jenuh Abah menahan mengantuk buat kerja..cari rezeki untuk anak-anak', saya menerangkan.

Kasihan saya dengan suami yang dah 2 hari tidak tidur, Sabtu pagi dia pulang (11.00 pagi) kemudian berkejar ke Pinggiran USJ untuk urusan rumah di sana pula. Akur dengan keletihannya saya mencadangkan untuk suami terus rehat di rumah selesai urusan di PUSJ. Namun kata-kata anak daranya yang seorang ini ternyata menyentuh hati 'abah'nya.
'Abah, dekat Econsave tu kan..ada Bola Kampung besar..' (di Econsave Alam Jaya ada promosi filem animasi Bola Kampung).

'Iman macam nak tengok jelah abah, dekat je dengan rumah kita..Iman nampak je belon Bola Kampung besar tu', saya cuma diam, saya sendiri kurang larat sebenarnya.

Bila sampai di simpang Alam Jaya menghala ke rumah kami, suami belokkan kereta ke sebelah kanan, hala ke Econsave.

Saya pandang dia, 'Abang kan mengantuk?'

'Biarlah..kesian anak-anak', saya tak boleh berkata apa-apa, saya memang maklum suami saya jenis 'belakang'kan diri dia berbanding orang-orang yang dia sayang.

Tengok tangan Rayyan..:)

Kepala Besar?

Belon Iwan Besar


Tiba di tapak promosi, Iman pula buat perangai manjanya, maskot Iwan (karakter dalam Bola Kampung) keluar beraksi ketika kami baru tiba. Iman terjerit-jerit ketakutan dek besarnya kepala maskot. Sudah!Dia yang beriya-iya mengajak, dia pula yang beralih arah. Bergayutlah si Iman kemanjaan didokong abah sementara Amar dengan selambanya bergambar ceria dengan maskot Iwan. Rayyan pula terpengaruh dek 'drama' Iman bergayut ketakutan pula pada saya. Allahuakbar, bertuah sungguh anak-anak.


No comments:

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...