May 23, 2013

Selamat Jalan Tam

Tam mati..sedih sangat anak-anak Ummi hari ini. Macam biasa, saya akan letakkan Tam dalam sangkarnya bila saya keluar ambil Amar dan Iman dari sekolah. Siap berpesan, 'duduk baik-baik ye Tam, tunggu Ummi balik'.

Sampainya kami di rumah, saya sedikit hairan sebab tak dengar bunyi Tam mengiau. Saya jenguk ke sangkarnya. Allahuakbar, kepala Tam tersepit di pintu sangkarnya, terus saya berlari dapatkan Tam. Saya pegang badan dia, masih panas. Saya rasa degup jantungnya, dah tak berdegup. Saya angkat kakinya, dah terjelepuk. Saya panggil, saya goncang sedikit badannya, tiada respon..saya tahu..kucing kesayangan suami saya..dah mati. Allahurabbi!Amar terus menangis, Iman menangis, Rayyan turut menangis. Bersahut-sahutan tangisan anak-anak saya, saya tahankan airmata terus dail nombor suami. Di hujung talian, saya tahu suami saya sedih, 'takpelah...biarkan dia..nanti balik biar abang yang uruskan, biar abang yang tanam dia..'.

Kebetulan, suami saya sedang ziarah jenazah ibu kawan sepejabatnya ketika itu, saya tak boleh cakap lama, tapi saya tahu suami saya sedang bersedih, seperti mana anak-anaknya. Saya?Saya yang beri Tam makan hari-hari, saya yang bergaduh dengan Tam bila masak, saya yang terkejar-kejar cari Tam bila dengar bunyi kucing bergaduh, saya yang membebel bila dulu Tam tercakar-cakar tempat yang tak sepatutnya. Saya yang buang dan bersihkan najis Tam. Agak-agaklah..saya sedih tak?

No comments:

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...