January 08, 2013

Pos Silam-A n G

Zaman persekolahan dulu..sangat berminat dgn watak Anne Shirley dan Gillbert Blythe..kisah berlatarbelakangkan Prince Edward Island dan zaman org putih baru nak kenal sekoah..

obses dgn cerita ni..watak Anne..budak perempuan bijak yang melawan arus tipikal dan juga seorang anak angkat yang berkarakter sendiri pada zamannya..jadi inspirasi aku pada masa tu..

walaupun tidak semua buku siri Anne of Green Gable aku miliki..tapi cerita dan aspirasi Anne sangat kuat pengaruhnya pada diri..tambahan dengan watak Gillbert yang menjadi musuh ketat Anne ketika zaman persekolahan awalnya..dan berkembang dengan kisah persahabatan tulus..seterusnya bersulam kasih cinta yang sangat..apa ye?mendalam mungkin..kerana mereka mengenali satu sama lain pada sisi baik dan buruk..saling tertarik pada faktor berlawanan antara mereka..sama-sama bijak dan bermatlamat..

entah kenapa…mungkin kerana peluang bersendirian begini membuatkan aku juga ada ruang mengintai dan mengorek kecenderungan silam..siapa yang ‘mengikuti’ perjalanan Anne dan Gillbert sezaman dengan aku mungkin dapat mengenali atau memahami apa yang pernah aku rasakan..tapi benar..betapa zaman kudus persekolahan dulu cukup memberi kesan kepada apa yang dimiliki sekarang..dari pelbagai sudut..soal pendirian, tentang hati, telus kecenderungan..juga mungkin pilihan..:)



*dari nota FB

2 comments:

cik ct payung said...

sama...kak baya dulu pun follower cerita anne of the green gable tu. buku pun hampir semua kak baya baca (tp buku pinjam je la sbb masa tu tak mampu lagi nk beli). paling suka masa dia kanak2 di green gable. bila dah dewasa, konflik dah makin berat dah tak berapa minat. yelah, kita kan masa tu preteen, mana nak bleh masuk konflik org besaq ni, tak feel. tapi mungkin sekarang kalau baca semula persepsi dah lain kot. nak kena cari ni buku2 tu.....

Unknown said...

kak baya..jenuh saya cr DVD ke..apa ke..x jumpa lagi..sy suka part anne berangan dlm sampan..then sampan bocor..pastu habis basah rambut merah dia..

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...