November 03, 2011

Breastfeeding Talk

Saya menerima jemputan melalui facebook ; Breast feeding Talk-1 dari sahabat Ketua HELWA ABIM, Kak Fadh. Program bertarikh 13 November 2011 di Dar Al-Hikmah. Antara pembicaranya bekas rakan serumah saya, kak Nik Zaleha.

Sejujurnya, kesedaran menyusu ibu ini masih belum melata. Sewajarnya ia diperluaskan. Ramai lagi yang tidak tahu, lebih ramai yang kurang peduli. Bermula dari seawal kandungan, hingga saat melahirkan, menyusukan dan membesarkan.  Maka, peranan ibu, ummi, mummy apa jua gelaran perlu dipertajamkan dan dikembalikan pada landasannya. Landasan iman dan fitrah.

Meskipun, ini nampak kecil pada sesetengah golongan. Menyusu, susu..apalah sangat. Hakikatnya, ia satu manifestasi jangka panjang. Kesannya sangat besar. Ya, kita mungkin boleh berkata, 'aku pun dulu minum susu lembu..elok je, jadi orang juga..takdelah pula jadi lembu'. Kita mungkin hanya melihat kita. Cuba lihat dari sudut yang lebih luas, lebih mencapah. Orang (manusia) atau lembu bukan hanya pada namanya. Sikap, sifat, cara berfikir, kecenderungan, pilihan cara hidup. Kalau tidak, masakan ada ungkapan 'perikemanusiaan' dan songsangnya manusia itu pula terungkap di balik 'kebinatangan'.

Apa yang kita lalui dan sebahagian keluarga yang lain membentuk budaya dan cara pemikiran. Budaya dan bentuk itu juga dipengaruhi zaman dan pendedahan pada ketika itu. Cabaran dan risiko cabaran juga berbeza-beza. Dunia kita juga di hujung jari, dunia generasi pewaris lebih dari itu. Dunia kita dikatakan tanpa sempadan, maka peranan kita menentukan juga menganjurkan batas-batas sempadan itu.

Walaubagaimanapun, alhamdulillah, sangat bersyukur kerana dikelilingi rakan dan sahabat yang bijak pandai, insaf arah hidup dan sentiasa bersemangat dalam berperanan. Tidak kiralah apa title, pangkat, kerjaya atau kedudukan. Tidak juga memandang kelebihan kebendaan. Saya bangga dengan mereka.

No comments:

Entri Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...